امین قاسمی فر؛ محسن رزمی؛ احمد فولادیان
چکیده
مشروعیت تعدد زوجات یا چندهمسری در مذاهب خمسه به استناد دلایل اجتهادی-آیات، احادیث و سیرهی قطعی متشرعه- مورد اجماع و اتفاق فقیهان است، اما به مثابه یک پدیدهی اجتماعی نمیتوان از آسیبشناسی آن غافل ...
بیشتر
مشروعیت تعدد زوجات یا چندهمسری در مذاهب خمسه به استناد دلایل اجتهادی-آیات، احادیث و سیرهی قطعی متشرعه- مورد اجماع و اتفاق فقیهان است، اما به مثابه یک پدیدهی اجتماعی نمیتوان از آسیبشناسی آن غافل ماند. در فقه اسلامی "لاضرر و لاضرار" به عنوان قاعدهای فراگیر در تمام ابواب فقهی پذیرفته شده است. قاعدهای که بر مبنای آن هر گونه ضرر در تشریع قوانین و اجرای آنها منتفی میباشد. از این منظر آیا میتوان از ظرفیت قاعدهی لاضرر در مواجهه با آسیبهای ناشی از ازدواج مجدد مردان که متوجه زنان یک جامعه میشود بهره برد؟ به نظر میرسد این آسیبها ناشی از خلأ قوانینی است که باب ضرر را در سوء استفاده از جواز تعدد زوجات مسدود کند. بنابراین پاسخ به این سوال مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش شأن اثباتی برای قاعدهی لاضرر میباشد. بدین منظور در این اثر پرسش اصلی آن است تا از رهگذر بررسی تفاسیر و موارد استعمال این قاعده توسط فقیهان مذاهب خمسه، استناد به قاعدهی لاضرر را در مسألهی تعدد زوجات امکانسنجی کنیم. نتیاج این پژوهش نشان میدهد با توجه به پذیرش شأن اثباتی برای قاعدهی لاضرر میتوان آسیبها و خسارتهای ناشی از خلأ و سکوت قانون در مسألهی تعدد زوجات را با وضع مقررات و قوانین مقتضی چارهجویی کرد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.